Liikkujan lihakset tarvitsevat magnesiumia

Kesällä Suomi on tulvillaan liikuntatapahtumia ja -kilpailuja: on kaupunkimaratonia, naisten lenkkejä, suunnistusta, eukonkantoa, soutua ja melontaa, golfia, pyöräilyä, tennistä, jalkapalloa. Monet aloittavat harjoittelun jo hyvissä ajoin ollakseen parhaassa kunnossa tähtäämässään tapahtumassa. Mutta toiset eivät säännöllisestä harjoittelusta välitä, vaan liikunnaksi riittää kävely ja ulkoilu luonnon kauneudesta ja ihmeistä nauttien.

Magnesium on tärkeä kuntoliikkujille ja urheilijoille. Se ei ole ihme, sillä kehon magnesiumista kolmannes on lihaksissa ja pehmytkudoksissa. Raskaan liikunnan seurauksena magnesiumia myös menetetään virtsaan tavallista enemmän. Riittävä magnesiumin saanti turvaa normaalin lihaksen supistumisen ja rentoutumisen, lihaksen energiatuotannon ja energiataloudellisen lihastyön sekä auttaa harjoituskestävyydessä. 

Urheilijoilla magnesiumin puute aiheuttaa lihassolujen rakenteellisia vaurioita johtuen lisääntyneestä happiradikaalien muodostuksesta. Puute myös lisää urheilusuorituksessa hapen tarvetta maksimaalisen suorituksen saavuttamiseksi. Lisäksi magnesium säätelee mm. hermo-lihastoimintaa vaikuttaen lihaksen supistumiseen ja rentoutumiseen. Magnesiumin suurentuneesta tarpeesta kertovat lihasvaivat kuten lihaskrampit, lihasten jäykkyys ja voimattomuus liikunnan aikana tai sen jälkeen.

Elimistön energiantuotanto ja lihasten energiansaanti tarvitsee magnesiumia. Magnesium on mukana yli 300 entsyymissä, jotka muokkaavat ravinnon hiilihydraateista, rasvoista ja proteiineista energiaa sekä uusia tuotteita elimistölle. Sitä tarvitaan aerobisessa ja anaerobisessa energiantuotannossa. Koska magnesium säätelee myös sydämen ja verisuonten toimintaa, sillä on verenpainetta alentava vaikutus ja sydämen toimintaa tukeva vaikutus.
 

Magnesiumlisä ruokavalion ohella

Magnesiumia saa parhaiten tummanvihreistä kasviksista, täysjyväleivästä ja puuroista, pähkinöistä ja siemenistä sekä kahvijuomasta. Ravinnon magnesiumin imeytymistä kuitenkin haittaa ravinnossa olevat luonnolliset yhdisteet kuten viljan fytaatti. Urheilijat ja reipasta kuntoilua harrastavat, sekä fyysistä työtä tekevät voivat tarvita magnesiumlisää lihaskunnon ylläpitämiseksi, vaikka ruokavalio olisikin monipuolinen. Tarve on silloin suurentunut, jota saanti ei pysty korvaamaan. Ravintolisänä magnesiumia saa monessa kemiallisessa muodossa, mutta magnesiumsitraattia monet käyttäjät pitävät parhaimpana sen hyvän liukoisuuden vuoksi.
 

Liisa Kansanen
ravintolisäasiantuntija THM.
 

Tutustu esimerkiksi Magnex-sarjan tuotteisiin verkkokaupassa.